درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 13:51:5 FA | AR | PS | EN
افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل             کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان            واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور            تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان            






تاریخ نشر: 1402/08/29 - 09:19:4
تعداد بازدید: 426
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

امریکا چرا به جنگ در غزه نیاز دارد؟
 امریکا چرا به جنگ در غزه نیاز دارد؟

«اگر درگیری در غزه به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود اسرائیل شکست خواهد خورد و امریکا نظام‌های ارباب_رعیتی عرب را که گزینه همکاری با چین و روسیه را در آستین دارند، یک شبه از دست خواهد داد.»

به گزارش انصار، «پپه اسکوبار» تحلیلگر تارنمای «The Cradle» در مطلبی به واکاوی چرایی نیاز امریکا به جنگ و درگیری در خاورمیانه به ویژه جنگ غزه پرداخت و نوشت: جنوب جهانی برای طلوع یک واقعیت جدید عربی انتظار می‌کشد؛ از سوی دیگر، افکار عمومی جهان عرب ( هر چند در کشورهای خود سرکوب می‌شوند ) به تکاپو افتاده و با برگزاری اعتراض‌ها، خشم شدیدی را متوجه کشتار تمام‌عیار اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه کرده است.

رهبران عرب مجبور شده‌اند اقداماتی فراتر از فراخوانی تعداد معدودی از سفیران خود در اسرائیل، اتخاذ کنند. آنها نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی برگزار کرده و درباره جنگ اسرائیل علیه کودکان فلسطینی بحث کردند. نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی یازدهم نومبر (۲۰ عقرب) در نشست ریاض تلاش کردند ضربه سنگینی به عاملان و حامیان نسل‌کشی وارد کردند. اما در پایان نتیجه تسلی‌بخشی ارائه نشد. نکات اصلی بیانیه پایانی این نشست چنین بود: ما با آنچه که «دفاع از خود» اسرائیل خوانده می‌شود، مخالفیم؛ ما حمله به غزه را محکوم می‌کنیم؛ ما خواستار عدم فروش سلاح به اسرائیل هستیم؛ ما از دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهیم درباره جنایات جنگی تحقیق کند؛ ما خواهان صدور قطعنامه سازمان ملل برای محکوم کردن اسرائیل هستیم.

این نتیجه‌ای بود که در پاسخ به این نسل‌کشی قرن بیست و یکمی به دست آمد. تاریخ هر چند توسط فاتحان نوشته می‌شود اما ترسوها را نمی‌بخشد. چهار ترسوی اصلی «عربستان، امارات، بحرین و مراکش» هستند که سه کشور آخر در سال ۲۰۲۰ تحت فشار امریکا روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند. اینها کشورهایی هستند که همواره از اتخاذ اقدامات جدی در شورای همکاری اسلامی علیه اسرائیل جلوگیری کرده‌اند؛ از جمله اقداماتی مانند پیشنهاد الجزایر برای ممنوعیت صادرات نفت به اسرائیل و ممنوعیت استفاده از حریم کشورهای عربی برای ارسال سلاح به این رژیم فاسد. مصر و اردن به انجام هیچ اقدامی متعهد نشدند. سودان نیز در میانه یک جنگ داخلی است، هیچ تعهدی نپذیرفت. ترکیه رجب طیب اردوغان نیز بار دیگر نشان داد که فقط لفاظی می‌کند و اقدامی انجام نمی‌دهد.

لازم است در مورد چهار ترسوی اصلی بررسی بیشتری انجام شود. بحرین یک کشور کوچک است که از یک شاخه اصلی پایگاه‌های امریکایی میزبانی می‌کند. مراکش نیز روابط نزدیکی با تل‌ابیب دارد. این کشور وقتی وعده اسرائیل برای به رسمیت شناختن ادعای رباط بر صحرای غربی را گرفت، به سرعت به همه چیز پشت پا زد. مراکش به توریزم به ویژه گردشگران غربی وابسته است.

بازی پشت پرده عربستان و امارات متحده

اکنون نوبت به عربستان و امارات می‌رسد. هر دو انبارهای خود را با تسلیحات امریکایی پر کرده و مانند بحرین میزبان پایگاه‌های نظامی ایالات متحده هستند. عربستان و امارات از اول جنوری (۱۱جدی) ۲۰۲۴ افق‌های پیش روی خود را گسترش داده و به طور رسمی به عضویت بریکس ۲ در می‌آیند. این دو کشور فقط به دلیل ملاحظات و ارزیابی‌های محتاطانه ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک برآمده از مشارکت راهبردی چین و روسیه به عضویت بریکس ۲ در می‌آیند. ریاض و ابوظبی در کنار ایران _ که این کشور هم مشارکت راهبردی خود را با روسیه و چین دارد _ قرار است توان بریکس۲ در حوزه انرژی را افزایش داده و به بازیگرانی کلیدی تبدیل شوند. آنها همچنین در مسیر دالرزدایی و رهایی از وابستگی به دالرهای نفتی حرکت می‌کنند.

در عین حال، ریاض و ابوظبی از طرح نه چندان پنهان سال ۱۹۶۳ برای ساخت «کانال بن گوریون» از خلیج فارس تا بندر عقبه در شرق مدیترانه که اتفاقا به شمال غزه نزدیک است، نفع می‌برند. این کانال به اسرائیل امکان می‌دهد به یک قطب اصلی انتقال انرژی تبدیل‌شده و کانال سوئز مصر را دور بزند. این کانال، اسرائیل را به یک نقطه مهم در تازه‌ترین فصل از «جنگ کریدورهای اقتصادی» از جمله «کریدور هند_خاورمیانه» تبدیل می‌کند.

این کریدور، اسرائیل قانون‌شکن را به یک قطب تجاری حیاتی و حتی یک تامین‌کننده انرژی در حد فاصل میان اروپا، بخشی از دنیای عرب و هند مبدل می‌کند. این منطقی است که پشت پرده سخنرانی ماه سپتمبر(سنبله) «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل قرار دارد. او طرحی از «خاورمیانه جدید» ارائه کرد که فلسطینی به طور کامل از آن محو شده بود و این تصور را القا می‌کرد که کریدور هند_خاورمیانه و کانال بن گوریون ساخته خواهد شد.

مصر و اردن در نشست سازمان همکاری اسلامی غیرمنعطف‌ترین مواضع را اتخاذ کردند. رژیم اشغالگر بر آن بود که ۴.۵ میلیون فلسطینی را به سمت مرزهای آنها براند. اما قاهره و امان که از لحاظ مالی ورشکسته و به تسلیحات امریکا وابسته‌اند، اگر به سمت فلسطین گرایش پیدا کنند، نمی‌توانند از تحریم‌های امریکا جان سالم به در ببرند.

ژئوپولیتیک بی‌رحم است و همه چیز آن به منابع طبیعی و بازارها مربوط می‌شود. اگر یکی از آنها را نداشته باشید به دیگران وابسته می‌شوید و هژمون به شما دیکته می‌کند که چه چیزی را داشته باشید یا نداشته باشید.

افکار عمومی اسلام و جهان عرب و اکثریت جهان وقتی چنین «رهبرانی» را می‌بینند که آماده نیستند جهان اسلام را به یک قطب واقعی قدرت تبدیل کنند؛ حق دارند احساس یاس کنند. بسیاری از کشورهای مهم عربی، مستقل نیستند. آنها احاطه‌شده و قربانی ذهنیت ارباب و رعیتی هستند. آنها هنوز آماده نیستند که از نزدیک با تاریخ روبرو شوند و متاسفانه همچنان گرفتار «قرن تحقیر» هستند.

تیر خلاص تحقیر را کسی جز تل‌ابیب شلیک نکرد. تل ابیب تهدید کرد اگر لب نبندند تیر خلاص را به سوی آنها شلیک خواهد کرد. البته کشورهای مسلمان و عرب بسیار مهم و شجاعی هم وجود دارند، مانند ایران، سوریه، فلسطین، عراق، لبنان و یمن. این بازیگران مقاومت هر چند در اکثریت نیستند اما بازتاب‌دهنده افکار عمومی هستند و در حالی که جنگ اسرائیل هر روز گسترش می‌یابد، نفوذ جهانی و منطقه‌ای این بازیگران نیز به طور گسترده‌ای افزایش می‌یابد.

افتضاح و فاجعه «پروژه اوکراین» و احیای جنگ «غرب آسیا» عمیقا در هم تنیده‌اند. جدا از ادعای واشنگتن درباره «نگرانی» از نسل‌کشی اسرائیل، واقعیت این است که ما در مهمترین بخش از جنگ علیه بریکس ۲ قرار داریم. امپراتور استراتژی ندارد بلکه در بهترین حالت اقدام به برنامه‌ریزی تاکتیکی تجاری می‌کند. در حال حاضر، دو اقدام تاکتیکی جریان دارد: اعزام ناو امریکایی به شرق مدیترانه _ که یک تلاش شکست خورده برای ترساندن پایه‌های اصلی محور مقاومت یعنی ایران و حزب‌الله است _ و انتخاب احتمالی «میلی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری ارجنتاین که وعده داده مناسبات با برازیل را قطع کند.

این حمله‌ای هم‌زمان به بریکس۲ در دو جبهه است: غرب آسیا و امریکای جنوبی. امریکا از هیچ تلاش برای جلوگیری از نزدیک‌شدن بریکس ۲ به اوپک پلاس دریغ نمی‌کند. هدف اصلی این تلاش‌ها ایجاد وحشت در ریاض و ابوظبی است. این چیزی است که منابع آگاه در خلیج‌فارس نیز آن را تائید می‌کنند. سران سازمان همکاری اسلامی که ذهنیت ارباب رعیتی دارند، می‌دانند که نظام چندقطبی برای هژمون به معنای «هرج و مرج» است و جهان تک‌قطبی به معنای «نظم» است و بازیگران دیگر مانند روسیه، چین و ایران را «محور شرارت» و مخالف «نظم بین‌المللی مبتنی بر قانون» و «خودکامه» می‌داند.

آتش‌بس در جنگ اوکراین آری در غزه نه؟!

این موضوع‌ها ما را به داستان دو آتش‌بس می‌رساند. ده‌ها میلیون در میان اکثریت جهانی می‌پرسند که چرا هژمون مشتاق آتش‌بس در اوکراین است اما آتش‌بس در فلسطین را رد می‌کند. تعلیق و توقف پروژه اوکراین باعث می‌شود شبح هژمون برای مدت بیشتری دوام داشته باشد و بماند. تصور کنیم مسکو این وضعیت را می‌پذیرد (که البته قبول نمی‌کند.) اما تعلیق پروژه اوکراین در اروپا مستلزم آن است که اسرائیل به هر قیمتی در غزه پیروز شود. اما آیا اسرائیل می‌تواند بیشتر از اوکراین پیروی کسب کند؟

اسرائیل همین الان در جنگ هفتم اکتوبر(۱۵ میزان) شکست خورده است زیرا هرگز نمی‌تواند وجهه شکست‌ناپذیری خود را احیا کند. اگر این درگیری به جنگی منطقه‌ای تبدیل شود اسرائیل شکست خواهد خورد و امریکا نظام‌های ارباب_رعیتی عرب را که گزینه همکاری با چین و روسیه را در آستین دارند، یک شبه از دست خواهد داد. خروش افکار عمومی رساتر می‌شود و از دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری امریکا که به عنوان همدست تل‌آویو قلمداد می‌شود، می‌خواهد نسل‌کشی اسرائیل را متوقف کند اما واشنگتن به این خواسته تن نخواهد داد زیرا جنگ در اروپا و غرب آسیا ممکن است آخرین فرصت امریکا برای جلوگیری از آغاز یک قرن پرشکوه و صلح‌آمیز اوراسیایی باشد.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/28579






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مبتلا شدن بیش از صد زن و کودک به بیماری ناشناخته تنفسی در بدخشان

افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل

کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.